Om franchise konceptet
Franchisetager hos Poda
Forudsætninger
Poda investerer i stærke personligheder, der har god og relevant viden inden for relevante områder, f.eks. hesteavl eller landbrug.
Vores koncept er både rettet mod nye iværksættere og eksisterende virksomheder, der f.eks. beskæftiger sig med anlægsgartneri eller landskabspleje, og ønsker at udvide sin forretning.
Hos Poda får du muligheden for at etablere dig i et attraktivt marked med positive fremtidsudsigter.
Vi leder efter selvstændige
Som franchisetager hos Poda er du ansvarlig for at opbygge og udvikle Podas brand i et beskyttet område. Du skal være parat til at smøge ærmerne op, have motivation og gode evner inden for salg. Det er ikke nok ”bare” at have en håndværksbaggrund og viden om f.eks. landbrug – du skal også have gode ledelsesmæssige og organisatoriske færdigheder.
Det er rart at arbejde ”i det grønne”
Selvom Poda kan give dig al den professionelle hjælp, du måtte have brug for, vil du som selvstændig person spille en afgørende rolle. I sidste ende er det stadig dig, der implementerer konceptet i dit område og repræsenterer Poda-mærket med dets vision og værdier: Du bidrager til at skabe din egen succeshistorie som selvstændig hos Poda.
Vil du også være selvstændig ”i det grønne”? I så fald ser vi frem til at møde dig!
Din Poda-franchisegiver
Vores mål er at sikre, at du som franchisetager hos Poda hurtigt får fodfæste på dit regionale marked. I forbindelse med dette giver Poda dig et gennemprøvet koncept, en bred vifte af produkter og tjenester samt markedsføring, så du som selvstændig kan koncentrere dig 100% om at opbygge og udvikle dit Poda-center.
Poda har et bredt sortiment af produkter og varetager indkøbsfunktionen blandt sit globale netværk af leverandører.
Poda står desuden for produkt- og sortimentsudvikling, kvalitetskontrol og andre aspekter omkring Poda’s produkter. Poda er f.eks. certificeret distributør af FSC-miljømærket træ (Forest Stewardship Counsil), og kontrolleres af et uvildigt certificeringsorgan for at sikre sporbarheden af disse produkter.
Med hjælp og vejledning bliver du en hegnsekspert
Gennem omfattende kurser i hegnskonstruktion, produkter, iværksætteri og salg får du aktiv uddannelse og vejledning fra starten.
Som franchisetager hos Poda har du desuden løbende adgang til dit “personlige” rådgiverteam af eksperter og specialister, som du kan trække på, når dagligdagens store og små udfordringer skal løses.
Vores markeder
I Danmark er der ikke mange virksomheder, der specialiserer sig i hegn og låger til landbrugs- og naturområder. På denne måde adskiller dette marked sig markant fra de markeder inden for industri- og havehegn, der allerede er repræsenteret i Danmark.
Voksende behov for professionelle hegnsløsninger
Antallet af landbrugsvirksomheder har været faldende i de senere år pga. øget konkurrence på dette område. Det har fået EU til at indføre en række nye regler for dyrehold, som igen gør det muligt at holde kvæg, svin, får og kyllinger på græs og enge i stor skala. Derfor forventes behovet for professionelle hegnsløsninger i landbrugssektoren at stige fremover. Forbrugerne bliver desuden mere og mere villige til at betale for bedre dyrevelfærd. Det betyder, at endnu flere dyr forventes at vokse op udendørs, i frilandsbesætninger eller økologiske bedrifter.
Et politisk ønske om øget biodiversitet og mere natur har betydet et stærkt øget behov for hegnsløsninger til naturpleje. En række truede dyre- og plantearter trives i lysåbne områder såsom enge, heder og overdrev, men nutidens natur savner tidligere tiders græssende dyr, der naturligt forhindrede disse naturområder i at springe i skov. I nutidens natur udsættes græssende dyr derfor i afgrænsede områder, hvor de sørger for at holde naturen i balance. Det kræver hegn.
Stort potentiale på hestemarkedet
Et andet af Podas vigtige markeder er hestemarkedet, da heste og ponyer næsten altid holdes på græs.
En rapport fra 2010, lavet i samarbejde med Dansk Landbrugsrådgivning, kortlagde, at hestesektoren i Danmark årligt omsatte for 8,6 milliarder kroner – med en total omsætningseffekt på næsten 25 milliarder kroner om året.
Interessen og begejstringen for heste blandt både professionelle og private er bestemt ikke aftagende. Når det gælder indhegninger, stiller dette attraktive marked høje krav til både sikkerhed, funktionalitet og æstetik, og byder på et stort potentiale.
Utallige anvendelsesområder
Imidlertid er professionelle hegnsløsninger ikke kun efterspurgte på landet i forbindelse med dyrehold. Også skove, landejendomme, frugtplantager, biogasanlæg, vandværker og solcellefaciliteter samt zoologiske haver og fritidsfaciliteter, f.eks. golfbaner, har behov for hegn – for blot at nævne nogle. I mange tilfælde skal hegnene beskytte mod “ubudne gæster” og “vandaler” i form af skadevoldende dyr. Også her er der et stort potentiale for Podas løsninger.
Professionelle maskiner
En opstart der matcher dit behov
For at kunne udføre en professionel og effektiv installation af hegnene har Poda-centrene en række professionelle køretøjer og maskiner, herunder traktorer og bæltekøretøjer med hydrauliske pælehammere og netudrullere, foruden trailere og lastbiler. Franchisepartnere i Poda har mulighed for gunstig leasing/leje af køretøjer, og når et passende sted til det nye Poda-center skal findes og opbygges, hjælper Poda gerne med.
Kundeservice
Service spiller en afgørende rolle hos Poda! Derfor tilbyder vi rådgivning og salg direkte til kunden. Et Poda-center har normalt sin egen hegnsudstilling, og når kunderne besøger deres Poda-center, har de både mulighed for at se på produkterne og opleve vores ekspertise.
Markedsføring
Markedsføringen er et stærkt aktiv for virksomhederne i Poda-gruppen. Ved hjælp af professionel markedsføring når Poda-centrene ud til både eksisterende og nye kunder, så de kan blive fristet af vores kvalitetsprodukter og professionelle hegnsløsninger.
Et stærkt varemærke
Poda er et stærkt varemærke – eller ”brand”, som det hedder på nudansk. Kendskabet til Poda er højt, særligt iblandt de centrale kundemålgrupper, og navnet forbindes med gode, positive værdier som høj faglighed, ansvarlighed og troværdighed.
Et Poda-center er derfor på én gang markedsleder og godt lokalt forankret: En stærk kombination, der giver en unik mulighed for at tiltrække kunder og betjene markedet.
Effektiv kundekontakt
Poda arbejder med et miks af fysiske og digitale medier, annoncering, PR, messer og udstillinger, direct mails og ikke mindst online markedsføring, såsom Google Ads og sociale medier. Poda’s hjemmeside er indgangen til en verden af information om hegn – og de ydelser og produkter, som Poda tilbyder.
Som franchisetager drager du store fordele af Podas markedsføring, der har som mål at lede kunderne til deres lokale Poda-center. Desuden har du adgang til en bred vifte af reklameartikler og markedsføringsydelser, som du kan bruge i dit område. Hvis der er noget, du mangler, er Podas egen marketingafdeling klar til at hjælpe dig.
Investering
Det koster penge at starte en virksomhed – selv hos Poda Hegn. Hvor mange penge du har brug for at investere i et Poda-center afhænger bl.a. af virksomhedens størrelse og dens aktiver. Omkostningerne inkluderer din egen løn samt virksomhedens udstyr og maskiner. Har du allerede en traktor, en gaffeltruck eller en stor trailer, vil den nødvendige investering naturligvis være lavere.
Har du nogen spørgsmål? Vi er klar til at svare på dem!
Selvfølgelig vil vi sammen diskutere og planlægge alle disse aspekter i detaljer i samarbejde med dig. Selv før kontrakten underskrives hjælper vi dig med at udarbejde en rentabilitets- og likviditetsanalyse samt en investerings- og finansieringsplan. Som regel bør egenkapitalen ikke være mindre end 30% af den samlede investering i det første år, hvilket kan forventes at være 500-700.000 kr. Beløbet afhænger naturligvis af, hvor meget af det nødvendige udstyr, du allerede har investeret i.
Sådan forløber processen:

1. Invitation til Poda Hegn
Først besøger du vores hovedkontor i Osted (nær Roskilde), hvor vi lærer hinanden at kende. Her får du information om Poda-konceptet, og du kan danne dig en direkte mening om Poda. Samtidig får vi også flere oplysninger om dig som person, din familie, uddannelse og beskæftigelse. Dette møde er kun informativt for både dig og os, og er således fuldstændig uforpligtende.
2. Besøg hos dig
Vi vil gerne besøge dig, hvor du bor, så vi kan få indsigt i din hverdag og dine omgivelser. Under dette møde vil vi diskutere franchisekontrakten og Poda Hegns håndbog med dig, og vi vil også tale om virksomhedens lokaler, investeringer og finansiering, hvis det er nødvendigt.
3. Finansiering (om nødvendigt)
Sammen med dig udarbejder vi et forretningskoncept (en forretningsplan) til banken. Du leverer konceptet til din bank og aftaler et møde med din bankrådgiver. Det er vigtigt, at du er godt forberedt på dette møde, og vi deltager gerne i mødet, hvis du ønsker det.
4. Kontrakten underskrives
Du er nu klar til at registrere din egen virksomhed hos Poda Hegn. Vi kan evt. underskrive franchisekontrakten sammen, og du kan herefter betale opstartsgebyret.
5. Uddannelse og undervisning
Nu er det tid til at komme i gang for alvor. Det betyder også, at du skal sidde på skolebænken et stykke tid. Undervisningen inkluderer følgende emner: Hegnskonstruktion, produktuddannelse, salg, Podas IT-system og driftsledelse. Men du kan ikke læse alt. De fleste ting læres i praksis. Det første træningsprogram varer i tre uger.
6. Indvielse
I samarbejde med marketingafdelingen planlægges den store indvielse af dit Poda-center. Invitationer sendes ud til potentielle kunder. For dig begynder nu det virkelige arbejde som franchisetager hos Poda: Du vil besøge potentielle kunder, finde medarbejdere osv. – Endelig, kort efter indvielsen, starter du med dine nye opgaver og tjener dine første penge. Selvfølgelig kan du også på dette tidspunkt altid stole på din franchisegiver.
Jeg ser frem til vores første samtale og byder dig velkommen som en mulig franchisepartner hos Poda!
Med venlig hilsen
Claus Pedersen, Country Manager
Kontakt:
Telefon 2099 8484
E-mail: claus.pedersen@poda.com